Tandemová výučba je stále väčším hitom. Ako prebieha a čo prináša?

Tandemová výučba je stále väčším hitom. Ako prebieha a čo prináša?

Článek: Rovnako ako iné oblasti, aj vzdelávanie ide stále dopredu. Situačné alebo diskusné formy učenia dopĺňa aj metóda tandemového vyučovania.

Na akých základoch táto metóda funguje, ako veľmi je využívaná v Českej republike a aké výhody a nevýhody prináša? Pokračujte v čítaní a dozviete sa odpoveď na tieto aj ďalšie otázky.

Tandemové vyučovanie si v Česku postupne hľadá miesto už 14 rokov

Tandemové alebo párové vyučovanie je v Českej republike pomerne novou záležitosťou.

Ako prvé bolo predstavené na jednej pražskej škole v roku 2010. Odvtedy jej kvalita značne pokročila. Treba však dodať, že napriek značným výhodám a pozitívamnie je zahrnutá v súčasnom vzdelávacom programe. 

Možno sa jej časom dočkáme. Pravdou však je, že na ňu v súčasnosti české školstvo nemá dostatok financií. A niektoré školy často ani dostatok pedagógov.

Spojenie pedagógov rôznych skúseností a aprobácií

Už z názvu vyplýva, že učitelia pracujú v takzvanom tandeme. To znamená, že sa počas výučby striedajú alebo sa vzájomne dopĺňajú dvaja, zriedka i viac učiteľov.

Častou variantou, ktorá je hojně využívaná na získanie nových skúseností, je spolupráca užskúseného učiteľa so začínajúcim učiteľom alebo študentom. 

Možnosťou je aj spojenie učiteľa s človekom z praxe, ktorý teoretickej výučbe dokáže pridať nový rozmer. Toho možno často docieliť aj pri spojení dvoch učiteľov rovnakej aprobácie.

Tandemové vyučovanie je využívané aj v prípadoch, keď chcú školy štúdium prepojiť naprieč odbormi.

Vďaka tomu sa na problematiku môžu žiaci pozrieť z rôznych uhlov pohľadu. V pracovných tímoch českých škôl sa objavuje ajmnožstvo pedagogických asistentov. 

Tí často bývajú skôr akýmisi pomocníkmi bez zodpovednosti za vedenie výučby. V prípade tandemovej spolupráce tomu tak však byť nemusí. Aj tu platí, že sa môžu obaja títo pracovníci počas výučby vzájomne dopĺňať.

Výučba prináša rad výhod aj negatívnych vplyvov

Párové vyučovanie prináša množstvo pozitív. Medzi ne patrí napríklad:

  • individuálna forma výučby,
  • vzájomná motivácia pedagógov a plánovanie,
  • zvýšenie kvality výučby,
  • vzájomné dopĺňanie učiteľov naprieč odbormi alebo znalosťami,
  • vyššia motivácia žiakov a udržanie ich pozornosti,
  • podpora začínajúcich učiteľov.

Obrovským pozitívom pri tandemovom vyučovaní je dôraz na individualitu. Vzdelávanie síce prebieha v kolektíve, pretože sú ale učitelia dvaja, môžu si dovoliťvenovať svoju pozornosť aj individuálne jednotlivým žiakom. 

V triedach sú obvykle žiaci alebo študenti rôznych úrovní. Práve táto individualita môže veľmi pomôcť napríklad slabším študentom, ktorí majú s učivom väčšie problémy.

Aby tandemové vyučovanie fungovalo, musia ísť ega stranou. Zároveň je dôležitámaximálna sústredenosť pri príprave výučby. 

Práve tá je alfou a omegou celého vzdelávacieho procesu. To, ako bude príprava prebiehať a ako bude vyzerať výstup, pritom záleží na zúčastnených.

Okrem cieľa by sa učitelia mali dohodnúť aj na metódach využitých pri výučbe a postupoch.

Rovnako ako ďalšie metódy vyučovania aj tandemová forma vzdelávania prináša nejednu nevýhodu. A to napríklad:

  • nákladné financovanie výučby dvoch učiteľov,
  • vzájomné porozumenie dvojice pedagógov,
  • situácie, keď chce každý z pedagógov presadiť svoju pravdu,
  • žiaci môžu byť preťažení informáciami.

Tandemové vyučovanie má do budúcnosti dvere otvorené

Tandemové vyučovanie pred mnohými rokmi v zahraničí zaznamenalo obrovský boom, ktorý sa pomaly prejavuje aj u nás.

Stále viac pedagógov a škôl si uvedomuje, že spojenie znalostí dvoch alebo viacerých pedagógov môže priniesť nejedno pozitívum.

V budúcnosti sa tak s touto formou vyučovania možno stretneme nielen v súkromnom, ale aj verejnom sektore školstva.

Pozitívny vplyv to môže mať ako na žiakov a študentov, tak aj na samotných pedagógov. Aj pre nich je táto forma učenia inšpiráciou a motiváciou k ešte lepším výkonom.

vyuka