
Ak ste študent, absolvujete nejaký kurz alebo vás čaká náročná skúška (napríklad písomné testy na získanie vodičského preukazu), určite budete súhlasiť, že nájsť účinnú metódu učenia, ktorá vám bude vyhovovať a s ktorou budete mať pozitívne výsledky, je naozaj tvrdý oriešok.
Týchto spôsobov je navyše neúrekom a každému funguje niečo iné. V dnešnom článku si povieme niečo o pyramíde učenia a o tom, ako ovplyvňujú určité vnemy našu pamäť. Tak poďme na to!
Obsah
Dalova pyramída učenia
Každý sa niekedy snažil naučiť nové informácie – či už čítaním, sledovaním videa, alebo napríklad vysvetľovaním učiva iným. V týchto situáciách často zisťujeme, že niektoré spôsoby učenia sú účinnejšie než iné. Práve na tomto princípe stavia tzv. pyramída učenia, známa tiež ako Daleov kužeľ učenia. Tá ilustruje, ako efektívne si informácie zapamätáme v závislosti od spôsobu, akým ich prijímame.
Ako si čo zapamätáme
Podľa tejto teórie si v priemere zapamätáme:
- 10 % z toho, čo čítame
- 20 % z toho, čo počujeme
- 30 % z toho, čo vidíme
- 50 % z toho, čo vidíme a počujeme zároveň (napr. video)
- 70 % z toho, čo aktívne robíme (napr. precvičovanie)
- 90 % z toho, čo učíme ostatných
Pasívne vs. aktívne učenie
Pyramída býva rozdelená na pasívne spôsoby učenia (v hornej časti – nižšia miera zapamätania) a aktívne spôsoby (v dolnej časti – hlbšie osvojenie poznatkov). Je však potrebné mať na pamäti, že konkrétne percentá nie sú vedecky potvrdené a môžu sa líšiť podľa rôznych interpretácií alebo zdrojov. Slúžia skôr ako názorná pomôcka na pochopenie, prečo je aktívne zapojenie pri učení účinnejšie.
Čo z pyramídy učenia vyplýva?
Ak sa teda pozrieme na vyššie uvedené hodnoty a vysvetlenie, logicky z toho vyplýva, že klasické “bifľovanie” a opakovanie určitých textov a prednášok, nie je také efektívne ako tzv. “zážitkové učenie”, alebo ak chcete “učenie hrou”. Zoberte si to z praxe – kto z nás sa naozaj efektívne učí, keď opakuje poučky a teóriu do zbláznenia?
Áno, niekedy je to naozaj potrebné na uchopenie teoretickej časti výuky, avšak vo väčšine prípadov oveľa lepšie funguje aktívne zapojenie do preberanej látky. Niet divu, že sa hovorí, že prax robí majstra.
Ako využiť pyramídu v praxi?
Je dôležité zapojiť do učenia celé naše telo. Môže to znieť komicky, ale výsledky sú preukázané. Tieto princípy navyše nemusíte skúšať len pri učení na test, ale využiť ich môžete napríklad aj pri štúdiu osobného rozvoja.
Nebojte sa využiť videá a audio nahrávky
Ak sa učíte napríklad biológiu, nie je nič lepšie, než nájsť odborné videá (či seriál “Bola raz jedna bunka”). Áno, aj to môže znieť smiešne, ale hovorím z vlastnej skúsenosti. Hoci je seriál určený primárne deťom, pri učení na maturitu z biológie mi veľmi pomohol.
Prečo? Mozog si potom dokáže lepšie predstaviť, o čom sa vlastne učí a v praxi to vie lepšie vysvetliť. Rovnako tak vám môžu pomôcť podcasty, alebo si môžete nahrať vlastný výklad textu. Tak sa zapojíte nielen aktívne, ale aj pasívne a učenie vám pôjde oveľa rýchlejšie.
Zapojte zmysly a emócie
Počuli ste už o myšlienkových mapách? Že nie? Ide o veľmi účinný nástroj učenia, pri ktorom zapájate viac zmyslov naraz. Začínate podstatou vykladanej látky a od nej postupne prechádzate k menším detailom. Všetko píšete na papier a vytvárate akéhosi “pavúka”. Budete sa čudovať, ale tento pavúk pôsobí na váš mozog a lepšie si látku zapamätáte.
Učte sa praxou
Ak máte tú možnosť, nie je nič lepšie, než zapojiť učivo do praktickej časti výuky. Fyziku a chémiu môžete skúšať pomocou zábavných pokusov, históriu je možné prezentovať napríklad krátkou divadelnou hrou alebo videom. Môžete využiť aj kartičky s otázkami. Fantázii sa medze nekladú.
Nebojte sa byť kreatívni
Na internete nájdete množstvo zábavných a efektívnych spôsobov, ako sa učiť tak, aby ste z toho nemali hlavu ako balón. Dôležité je ísť na to systematicky. Ak čítate text, čítajte ho nahlas. Robte si poznámky, pýtajte sa: “Čo by sa stalo, keby…?”
Učte aj iných – to vám veľmi pomôže. Počujete totiž nielen samého seba, ale núti vás to o látke premýšľať tak, aby bola zrozumiteľná aj pre toho, kto vás počúva. Prajeme vám veľa šťastia pri učení a skvelé výsledky pri akejkoľvek skúške, ktorá vás čaká!
Zdroje: Spellstudio, Psychológia, Ako sa rýchlo učiť

Kamila Tomková je vášnivou čitateľkou kníh – najmä tých s fantasy tématikou, ale nepohrdne ani klasickou literatúrou. Vo svojom voľnom čase rada varí a skúša nové recepty, alebo trávi čas so svojimi najbližšími a priateľmi nad pohárom dobrej kávy či vína. Písanie ju sprevádza od základnej školy a snaží sa vo svojom koníčku stále zdokonaľovať.