Projektová výučba: Čo to je, ako prebieha a aké má prínosy?

Projektová výučba: Čo to je, ako prebieha a aké má prínosy?

Úloha žiakov sa vo svete dynamicky mení a vyvíja sa veľmi rýchlym tempom. Ovplyvňuje ju socioekonomický faktor a inovatívne vyučovacie metódy, ktoré vedia, že informácie sú ľahko dostupné a dôležitá je práca s nimi. Spoločnosť sa posúva dopredu a svetové myslenie sa sústredí na individualizáciu vzdelávania. Projektové vyučovanie, teda skĺbenie teórie a praxe, ďalej rozvíja a má svoje opodstatnené miesto v školách. Na začiatku sa zameriame na to, čo je projektové vyučovanie, aby sme utvorili lepšiu predstavu o celej problematike. Dozviete sa, ako na projektovú výučbu, a aké sú výhody, nevýhody a budúcnosť projektovej výučby.

Čo je projektové vyučovanie?

Projektová výučba alebo projektové vyučovanie, anglicky Project-Based Learning (PBL), je výučba založená na projektovej metóde. Jedná sa o výukovú stratégiu, ktorá používa projektové metódy, ktorá je založená na realizácii projektu. Projektová metóda predstavuje veľmi efektívnu metódu v školskej praxi, pomocou ktorej dochádza u žiakov k fixácii učiva. Žiaci sa učia vyhľadávať a triediť informácie, tiež sa učia s informáciami pracovať a predovšetkým sa učia samostatnej aj tímovej práci. Pomocou projektovej metódy sa u žiakov rozvíja kreativita a samostatnosť.

Projektová výučba na strednej škole, základnej škole aj v materskej škole je považovaná za veľmi efektívnu formu výučby v súvislosti s napĺňaním kľúčových kompetencií vymedzených v rámcových vzdelávacích programoch (RVP). Pri výučbe totiž vďaka tejto metóde dochádza k osvojeniu a upevneniu nových vedomostí i zručností a rozvoju formatívnych stránok osobnosti.

Charakteristickým znakom projektovej výučby je cieľ, ktorý je predstavovaný určitým konkrétnym výstupom – praktickým riešením daného problému. Projekty často majú podobu integrovaných tém, využívajú medzipredmetové vzťahy.

Čo je projekt?

Projekt je možné definovať ako jedinečný časovo, nákladovo a zdrojovo obmedzený proces realizovaný za účelom projektových cieľov v požadovanej kvalite av súlade s platnými štandardmi a odsúhlasenými požiadavkami. Výsledkom školského projektu by mal byť akýsi produkt alebo výstup, ktorého podoba a ciele sú vopred stanovené.

Projekt v školskom prostredí je chápaný ako komplexná pracovná úloha, pri ktorej žiaci samostatne riešia určitý problém (teda náročnú či nesprávne štruktúrovanú úlohu alebo problémovú situáciu). Pomocou tejto výukovej metódy sú žiaci vedení k samostatnému spracovaniu určitých komplexných úloh či riešeniu problémov spätých so životnou realitou.

Projektovo vyučovanie

Ako na projektovú výučbu?

Teraz sa zameriame na konkrétny postup, ako na projektovú výučbu. Pred zvolením konkrétnej úlohy je potrebné preskúmať danú tému a zmapovať jej rozsah. Základom týchto aktivít je spravidla získanie informácií z rôznych zdrojov a následné spracovávanie. Projekt závisí od skutočnosti, či je projektová výučba na strednej škole, na základnej škole, alebo v materskej škole.

Zdroje môžu byť z predchádzajúcich skúseností a znalostí žiakov, rôznych druhov kníh a tlačovín, z internetu, verejnej mienky a podobne. Ako efektívny nástroj na prácu s informáciami možno zvoliť napríklad voľné písanie, myšlienkovú mapu či metódu viem – chcem vedieť – dozvedel som sa.

Podľa názorov niektorých odborníkov by zmysluplné témy na projekt mali byť:

  • významné pre život, vychádzajúce z reality, prirodzené a pravdivé,
  • pre žiakov zaujímavých a príťažlivých,
  • primerané veku žiakov, ich možnostiam, úrovni predchádzajúceho poznania a konkrétnym skúsenostiam s projektmi,
  • ponúkajúci možnosť integrácie rôznych vyučovacích predmetov.

Inšpiráciu na tému projektu je možné hľadať životnej realite, teda v záujmoch a potrebách žiakov, alebo v potrebách školy, obce či komunity. Vo všeobecných problémoch a otázkach ľudského života či v aktuálnych témach a problémoch, ktoré sa žiakov priamo dotýkajú. Inšpirácia taktiež môže pochádzať z preberaného učiva, alebo v príkladoch (dobrej) praxe.

Úloha projektu by mala byť predmetom spoločnej diskusie učiteľa (či učiteľov) a žiakov. Učiteľ by mal vypočuť všetky podnety žiakov a pritom ich citlivo usmerňovať a viesť k formulovaniu konkrétnej, pre život významnej, zmysluplnej, reálnej a splniteľnej úlohy.

Na internete je k dispozícii množstvo rád a návodov, ako na projektovú výučbu, dôležité je vziať do úvahy iba relevantné zdroje – napríklad metodický portál RVP.

Prínosy projektovej výučby

Za hlavný prínos projektového vyučovania býva považovanie jeho motivujúca funkcia. Motivácia k učeniu je daná tým, že si žiak sám v projekte zvolí to, čo ho zaujíma. Pracuje s tým, čo sám objaví a pozoruje, vďaka čomu si to oveľa viac zapamätá, pretože k výsledkom došiel vlastnou cestou.

Vďaka projektovej výučbe sa u žiakov rozvíjajú ich základné zručnosti dôležité pre 21. storočie – teda kritické myslenie, komunikácia, tvorivosť či spolupráca. V priebehu výučby založenej na projektovej metóde sa žiaci zapájajú viac do procesu učenia a vymýšľajú vlastné postupy, témy, ktoré budú spracovávať, čím sa prehlbuje aj ich zodpovednosť a samostatnosť. Projektová výučba tiež napomáha k začleňovaniu medzipredmetových väzieb a prierezových tém do výučby.

Projektova-vyuka-na-strednej-skole

Kritika projektového vyučovania

Na druhú stranu má projektová výučba aj svoje negatíva. Výučbe je tradične vytýkané, že učenie nie je možné budovať iba na základe obmedzených skúseností žiakov, alebo že nie je možné stavať projekty do opozície proti pravidelnému systematickému vyučovaniu.

Existujú názory, že projektové vyučovanie, teda výučba založená na projektovej metóde, v skutočnosti nie je metódou či organizačnou formou, ale výukovou stratégiou. Projektová výučba by mala slúžiť iba ako doplnok tradičnej výučby.

Nebezpečenstvo hrozí, ak je projektová metóda nesprávne chápaná ako nepripravená improvizácia učiteľa, ako proces učenia, ktorého cieľ sa orientuje iba na záujmy dieťaťa a eliminuje vedúcu úlohu učiteľa.

História a budúcnosť projektovej výučby

Projektová metóda má korene v pragmatickej pedagogike v Amerike na prelome 19. a 20. storočia, odkiaľ sa rozšírila do zvyšku sveta. Projektové vyučovanie tak na školách funguje už viac ako 100 rokov. Projektová výučba je relatívne dobre prispôsobená potrebám moderného vzdelávania a podľa aktuálneho vývoja a predpokladov bude napriek všetkým kritikám projektová výučba súčasťou školského vzdelávania aj naďalej.

Predtým aj dnes je človek dennodenne obklopovaný projektmi. Či už nám ho zadali rodičia, mentori, alebo je súčasťou náplne práce, alebo je to náš súkromný projekt, ktorý sami od základov vymýšľame a následne realizujeme, je žiaduce, aby som si tento proces každý vyskúšal už ako žiak na škole.