Inovatívne vzdelávanie: Čo to je a inovatívne vyučovacie metódy

Inovatívne vzdelávanie: Čo to je a inovatívne vyučovacie metódy

Inovatívne vyučovacie metódy môžu deťom pomôcť lepšie pochopiť učebné osnovy a zlepšiť ich zručnosti. Tieto metódy môžu byť pre deti aj zábavnejšie a motivujúcejšie, čo môže viesť k lepším výsledkom a záujmu o učenie. Všetky inovatívne metódy využívajú vnútornú motiváciu, t. j. individuálnu motiváciu k učeniu vyplývajúcu z vlastného záujmu o daný jav (učenie). Hovoríme teda o riešení problému kvôli problému.

Čo je inovatívne učenie?

Inovatívne učenie je pomerne zložitý pojem. Nemôžeme o ňom hovoriť ako o novom, modernom alebo alternatívnom vzdelávaní, pretože tieto prístupy sa v mnohom líšia alebo si dokonca odporujú. Ak sa inovatívne vyučovacie metódy ukážu ako prínosné a spĺňajú ciele vzdelávania, nemožno ich už označovať za alternatívne metódy.

Inovácia pochádza z latinského Innovare a znamená obnovovať. Inovatívne vzdelávanie je v protiklade k tradičnému vzdelávaniu a tento pojem znamená zdokonaľovanie vyučovacieho procesu, zavádzanie nových metód a praktizovanie nových myšlienok.

Kritika tradičného vzdelávania

Tradičné vzdelávanie je často kritizované, pretože nie je dynamické a nereaguje na dobu. V tradičnom vzdelávaní má rozhodujúce postavenie učiteľ. Pedagogická komunikácia je jednostranná a prebieha len medzi žiakom a učiteľom. Rozhovor medzi žiakmi navzájom je nežiaduci. Tradičné vzdelávanie je založené len na osvojení si určitého množstva hotových vedomostí a zručností. V modernej dobe to nestačí, pretože chýba príprava na riešenie životných problémov.

Dnes hovoríme o priemysle 4.0, virtualizácii a umelej inteligencii. Bolo by teda veľmi neefektívne učiť žiakov v škole len memorovať. Budúcnosť potrebuje úplne iné vzdelávanie.

Modernizácia vzdelávania spočíva v tom, že žiakov treba naučiť predovšetkým porozumieť informáciám, vedieť ich analyzovať, nájsť spôsob riešenia daného problému, vedieť zo zistených skutočností vyvodiť závery a tieto závery aplikovať na neznáme situácie.

Zavádzanie inovatívnych vyučovacích metód

Reformné kroky v českom vzdelávacom systéme a zavádzanie kurikulárnych programov do škôl odrážajú zvýšený záujem o zavádzanie „nových“ vyučovacích metód. Táto reforma vedie k zmene prístupu v kategóriách cieľov vzdelávania, obsahu vzdelávania, metód a foriem výučby. Metodika v školách by nemala pozostávať len z klasických vyučovacích metód, ale aj z aktivizujúcich a komplexných metód. Tie najúčinnejšie vedú k získavaniu zručností a kľúčových kompetencií.

Dôraz sa kladie aj na prepojenie vyučovania so sociálnym a kultúrnym kontextom.

Najefektívnejšie vyučovacie metódy sa vyznačujú týmito tromi znakmi:

  1. Výzva náročných úloh – namiesto dosiahnuteľných úloh sa zadávajú činnosti, ktoré si vyžadujú náročné myslenie.
  2. Spätná väzba – obe strany dostanú informácie o tom, ktoré časti úlohy boli vykonané veľmi dobre a ktoré mali byť vykonané lepšie.
  3. Konštruktívny charakter úlohy – úloha, ktorá si vyžaduje aktívne budovanie a zlepšovanie porozumenia materiálu, t. j. nie mechanické učenie.

Inovatívne vzdelávanie

Inovatívne vyučovacie metódy

Inovatívne vyučovacie metódy sú postupy, ktoré podporujú iniciatívuaktivitu študentov a kladú veľký dôraz na myslenie a riešenie problémov. Úlohy učiteľa a žiaka sa oproti tradičným metódam menia. Inovatívne vyučovanie kladie dôraz na žiaka, on robí väčšinu práce – rieši problémy, aplikuje získané vedomosti v praxi, samostatne myslí, je tvorivý, vyjadruje vlastné názory a postoje. Učiteľ nie je nadriadený, ale stáva sa partnerom žiaka.

Podľa narastajúcej náročnosti výchovných väzieb rozdeľujeme vyučovacie metódy na:

  • klasické (slovné, demonštračné a zručnostno-praktické metódy),
  • aktivizujúce (diskusné, situačné, inscenačné a heuristické metódy, didaktické hry),
  • komplexné (skupinové a kooperatívne vyučovanie, rovesnícke vyučovanie, kritické myslenie, brainstorming, projektové vyučovanie, vyučovanie v životných situáciách, dramatické vyučovanie, počítačom podporované vyučovanie, otvorené vyučovanie, sugestopédia a superlearning, hypnopedia).

Inovatívne metódy vo vyučovaní sú teda tvorivé spôsoby vyučovania detí. Tieto metódy sa zameriavajú na rozvoj zručností detí, najmä kritického myslenia, spolupráce a riešenia problémov, a pomáhajú im lepšie pochopiť učivo.

Inovatívne vyučovanie je mimoriadne dôležité, pretože pomáha deťom nielen pochopiť obsah a rozvíjať ich zručnosti, ale aj zostať motivované a zapojené do učenia. Inovatívne metódy vo vyučovaní môžu pomôcť aj deťom s rôznymi štýlmi učenia, ako je vizuálny, auditívnykinestetický, čo môže viesť k lepším výsledkom v škole.

Inovatívne metódy

Inovatívne metódy vo vyučovaní

Nasledujúce inovatívne vyučovacie metódy sa ukázali ako účinné:

  • Interaktívne frontálne vyučovanie – aktívne učenie s využitím štruktúry PAR (Present – Apply – Review), s asertívnymi otázkami a prípadnou demonštráciou študentov.
  • Spätná väzba – formatívne hodnotenie vrátane sebahodnotenia.
  • Vzájomné hodnotenie a hodnotenie beletrie.
  • Grafické znázornenia – myšlienkové mapy, vývojové a postupové diagramy, Vennove diagramy, maticové diagramy a iné vizuálne spôsoby usporiadania informácií.
  • Zhody a rozdiely – porovnávanie položiek preberaného materiálu (napr. zlomkov a percent) a hľadanie zhodností a rozdielov.
  • Dobré riadenie triedy a dobrá disciplína – efektívne vyučovanie bez prerušovania.
  • Precvičovanie stratégií učenia – integrácia učenia sa na učenie.
  • Písanie, myslenie a študijné zručnosti.
  • Rozhodovanie – posudzovanie hypotéz – náročné hodnotenie – snaha nájsť argumenty pre (a proti) hypotézu.