Pohovor je dialógom medzi vami a personalistom, nie strašiakom a skúškou. Pohovor slúži na preverenie kompatibility medzi uchádzačom a potencionálnym zamestnávateľom. Máte šancu predviesť svoje schopnosti, zručnosti a znalosti. Nezabúdajte však na to, že zamestnávateľ si síce vyberá nového zamestnanca, ale vy si vyberáte firmu, v ktorej budete tráviť veľa času, a preto by ste si mali byť istí, že daná firma skutočne spĺňa vaše požiadavky. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako sa pripraviť na pracovný pohovor, čo robiť a čo nerobiť na pohovore a ako ísť oblečený na pohovor.
Ako napísať dobrý životopis
Súčasťou prípravy na pohovor je životopis. Životopis (curriculum vitae, CV) v žiadnom prípade nesmie obsahovať chyby. Musí byť gramaticky aj štylisticky správny, pretože to je to prvé, čo personalista uvidí a chcete na potenciálneho zamestnávateľa urobiť dobrý dojem. Životopis by nemal byť príliš dlhý, píšte stručne ak veci. Tiež sa opýtajte niekoho ďalšieho, kto si váš životopis prečíta a objektívne zhodnotí.
Ako sa pripraviť na pohovor
Než na pohovor vyrazíte, urobte si domácu prípravu. Šťastie praje pripraveným a pre pohovor to platí dvojnásobne. Ako sa pripraviť na pracovný pohovor? Personalista sa vás určite spýta, čo všetko o spoločnosti viete, takže by ste nemali byť týmito otázkami zaskočení.
Spoľahlivým a bohatým zdrojom informácií sú webové stránky spoločnosti a sociálne médiá. Naštudujte si, aká je veľkosť firmy, počet zamestnancov, ako dlho je na trhu, kde všade pôsobí, aká je oblasť jej pôsobenia, na akých projektoch aktuálne pracuje, aké produkty či služby ponúka, poprípade informácie o konkurencii.
Pokiaľ poznáte niekoho, kto vo firme pracuje či pracoval, využite to. Tiež na internete možno nájsť užitočné recenzie a skúsenosti bývalých zamestnancov. Informácie o spoločnosti tiež vyčítate z obchodného registra, výročných správ, propagačných letákov a katalógov, najrôznejších článkov, apod. Snažte sa vybrať si z týchto informácií niečo, čo vás prekvapilo, zaujalo a prečo vás daná firma láka.
Preštudujte pracovný inzerát
Samotná inzerovaná pozícia je ďalším dôležitým bodom v návode, ako sa pripraviť na pracovný pohovor a uspieť. Dôkladne si prečítajte danú pracovnú ponuku, najmä ak odpovedáte na viac inzerátov. Sústreďte sa na pracovnú náplň, požiadavky na kandidátov, kritériá výberu a ďalšie podstatné informácie. Pokúste sa sami seba dosadiť na dané miesto a predstavte si, ako by ste ako zamestnanec riešili zadané úlohy. Ak ste sa s podobnými úlohami už niekedy stretli v predchádzajúcom zamestnaní, pripravte si o tom rozprávanie. Skúsenosti z praxe podporia zručnosti vo vašom životopise a urobí to dojem na personalistu.
Ak uvádzate v životopise znalosť cudzích jazykov, malo by to odrážať realitu, personalisti si to radi overujú. Pripravte sa na to, že minimálne časť pohovoru prebehne v cudzom jazyku, najčastejšie v angličtine. Predovšetkým ak sa uchádzate o pozíciu, kde je znalosť cudzích jazykov kritériom pre prijatie.
Čo robiť a čo nerobiť na pohovore?
Pre robiť na pohovore? Správajte sa slušne, a to nielen k personalistovi. Pri každej príležitosti pozdravte, poproste a poďakujte. Seďte v pokoji a vzpriamene, určité držanie tela sa od vás očakáva. Nadväzujte očný kontakt a usmievajte sa. Príďte včas, ideálne 5-10 minút pred začiatkom dohodnutej schôdzky. Načúvajte, odpovedajte slušne a zaujímajte sa.
Vopred si pripravte odpovede na často kladené otázky na pohovoroch:
- Prečo chcete pracovať práve v našej spoločnosti?
- Prečo sa uchádzate o túto pozíciu?
- Čo považujete za svoj najväčší úspech v predchádzajúcom zamestnaní?
- Aký je dôvod odchodu z doterajšieho zamestnania?
- Aké máte vyhliadky do budúcnosti? Kde sa vidíte za rok/3 roky/5 rokov?
- V čom vidíte svoj najväčší prínos pre našu spoločnosť?
- Aké sú vaše silné stránky?
- Aké sú vaše slabé stránky?
- Akú máte predstavu o finančnom ohodnotení?
- Kedy môžete nastúpiť?
Až sa vás na konci pohovoru personalista spýta, či máte nejaké otázky, určite nehovorte nie. Ukážte, že o danú pozíciu máte skutočne záujem. Popis v inzeráte mohol byť akokoľvek detailný a slová personalistu úplne vyčerpávajúce; napriek tomu môžete počas pohovoru nájsť aspoň jednu nejasnosť.
Zaujímajte sa o projekty, na ktorých práve pracujú, či pripravujú nové produkty či služby; o potenciálny tím, spôsob vedenia či o firemnú kultúru. Je daná pozícia novo vytvorená, alebo niekoho nahrádzate (z akého dôvodu)? Rovnako sa môžete opýtať na to, ako by mohol vyzerať typický pracovný deň, alebo čo by mal nováčik dosiahnuť v prvých 30, 60 a 90 dňoch.
Čo nerobiť na pohovore?
Na pohovor nikdy nechoďte neskoro (ani príliš skoro). Nevyťahujte počas pohovoru mobil, ani nenechávajte zapnuté zvuky. Dovnútra nechoďte s kelímkom kávy v ruke, s jedlom ani so žuvačkou v ústach. Nepodceňujte nonverbálnu komunikáciu, teda sa príliš nedotýkajte tváre a vlasov, nehryzte si nechty ani pery a na stoličke sa nerozvaľujte. Neťukajte prsty o stôl, ani nôh o zem.
Pri rozhovore sa nepodceňujte, ale ani nevychvaľujte do nebies. Nesprávajte sa arogantne, ani nadradene. Neklamte a nehovorte nič, čím by ste si protirečili. Nebuďte negativistickí a na nič sa nesťažujte.
Nervozita pred pohovorom?
Posledným krokom, ako sa pripraviť na pracovný pohovor, je psychická pohoda. Pokiaľ viete, že vaša nervozita a úzkosti negatívne ovplyvňujú vaše vystupovanie a sabotujú váš úspech, nebojte sa to pred personalistom priznať. Uľaví sa vám, uvoľníte tak zo seba veľké napätie a vy sa budete môcť sústrediť na konverzáciu a nie na to, ako sa vám zviera hrdlo, alebo si prepotíte obľúbenú košeľu. Nervozita je ľudská a personalisti sú predsa tiež len ľudia. Pokiaľ však vaša úprimnosť zmení atmosféru pohovoru, alebo vás personalista dokonca odmietne či zareaguje negatívne, je to váš signál na odchod a vyhnete sa tak guľke. Personalista má reprezentovať kultúru spoločnosti a predstavte si, ako by sa k vám asi správali v závažnejších situáciách.
Ako sa obliecť na pohovor
Teraz sa zameriame na to, ako ísť oblečený na pohovor. Svojím vzhľadom reprezentujete sami seba. Je dôležité urobiť dobrý dojem na potenciálneho zamestnávateľa a mali by ste vyzerať profesionálne, odhodlane a dôveryhodne.
Bohužiaľ neexistuje všeobecný dress code, ktorý by platil pre všetky firmy. Je nevyhnutné naštudovať si o danej spoločnosti čo najviac informácií, vrátane toho, aká kultúra a atmosféra vo firme panuje. Cieľom je vyzerať tak, ako by ste tam už pracovali. Obliekanie v startupe sa líši od obliekania v korporácii. Iné oblečenie je vhodné do verejných inštitúcií, do banky alebo do IT firmy. Tiež je rozdiel medzi pohovorom na manažérsku a nemanažérsku pozíciu.
Ako ísť oblečený na pohovor?
Ako sa obliecť na pohovor? Dress code na pohovor delíme na: business formal, business casual a smart casual. Čím vyššia je pozícia, o ktorú sa uchádzate, tým formálnejšie musí byť vaše oblečenie. Siahnite po tlmených, neutrálnych a tlmených farbách. Nič nepokazíte blúzkou, blúzkou, košeľou, svetrom, kostýmom, sukňou či šatami, sakom, oblekom, kravatou, spoločenskými nohavicami, uzavretými lodičkami, mokasínmi či koženými topánkami.
Čo na pohovor nepatrí?
Čo si na pohovor neobliekať? Nevhodné sú príliš krátke sukne, šortky, hlboké výstrihy, tielka, sandále alebo nevhodné nápisy. Oblečenie, ktoré je špinavé, prepotené, roztrhané, deravé, nepadnúce, obnosené, alebo ktoré ich cítiť cigaretovým dymom či prepáleným olejom nechajte doma. Topánky, oblečenie a doplnky by mali byť zladené k sebe. Pamätajte, že menej niekedy znamená viac. Napriek tomu by ste sa mali v oblečení cítiť dobre a nerobiť zo seba niekoho, kým nie ste.
Tereza vyštudovala práva na Masarykovej univerzite v Brne. Má dlhoročnú prax, od roku 2012 sa živí ako redaktorka, novinárka, reportérka a prekladateľka. Písaním sa zaoberá aj vo svojom voľnom čase a jej snom je raz vydať svoju vlastnú knihu. Miluje pečenie a svojim blízkym s obľubou pripravuje torty a iné dobroty.